In deze aanpassing MJP worden de kredieten voor het jaar 2022 aangepast en worden de kredieten voor 2023
vastgesteld voor de stad en het OCMW.
Er zijn in deze aanpassing MJP wel degelijk een aantal wijzigingen in de gekozen grondslagen en assumpties
ten opzichte van het vorige beleidsrapport 2020-2025. Deze worden in detail uiteengezet onder “Documentatie
- deel 4 De aanpassing van het Meerjarenplan met de motivatie van de wijziging”.
Hieronder de grote lijnen :
• voor personeelsuitgaven:
o de evolutie van de samenstelling van het personeelsbestand is gebaseerd op de gewenste invulling van het
personeelskader, maximaal rekening houdend met pensioneringen, langdurige afwezigheden, aanwervingen,
externalisering van verplichtingen, enz.;
o de beleidskeuzes op het vlak van het statuut : het bestuur hanteert al sinds enkel jaren de strategie om
enkel nog contractuelen aan te werven;
o de evolutie van de responsabiliseringsbijdragen voor de pensioenen; deze wordt nauwgezet opgevolgd. Tot
voor kort speelde dit niet in ons bestuur. Bijna gelijktijdig met het aan de orde komen van deze bijdragen
kwam er het besluit van de Vlaamse regering tot tussenkomst. Hiermee is het gewicht van de respo-bijdrage
nog relatief in dit meerjarenplan. De evolutie vooral op lange termijn is echter op te volgen.
o de indexaties van de lonen van 2022 en de te verwachten indexaties van 2023 betekenen voor het bestuur
een meeruitgave van gemiddeld 2,5 mio per jaar vanaf 2023. Op basis van het actuele effectief, de verwachte
schaal/salarisverhogingen én de verwachte indexaties is dit zelfs goed voor een aangroei van 3 mio in 2023,
3,7 mio in 2024 en 4 mio in 2025. Dit is een zeer forse meeruitgave die een flinke hap uit de exploitatieoverschotten wegneemt.
• voor aankoop van goederen en diensten:
o het algemene stijgingsritme of een andere ramingsmethode die het bestuur gebruikt; hangt af van het
onderliggende. Zoals reeds eerder vermeld, hebben we niet alle uitgaven vermeerderd met 10% nav de
inflatie. De ruimte op de budgetten 2022 toonde aan dat dit slechts in specifieke gevallen noodzakelijk was.
Voor de stijgende energieprijzen zijn we echter wel genoodzaakt de ramingen opnieuw bij te sturen. In de
vorige versie van het MJP hadden we de werkelijke energiekost van 2021 verdubbeld als raming voor 2022.
De prijsstijgingen van afgelopen zomer hebben ons doen besluiten om de ramingen van 2022 nog eens te
verdubbelen voor 2023 tem 2025. Dit is een tweede meeruitgave met behoorlijke impact op de exploitatie.
Enkel elektriciteit en gas doen zo elk ca 700k aan exploitatiemarge verdwijnen.
• voor toegestane subsidies:
o de basis voor de raming van toegestane subsidies zijn stabiel gehouden;
Aanpassing MJP 2020-2025/2022-2 Journaalnummer 10146470
De bovenstaande meeruitgaven hebben geleid tot een optimalisatie-oefening langs zowel inkomstenals uitgavenzijde, alsook tot het herbekijken van de geplande investeringen.
Aan de uitgavenzijde van de exploitatie werden volgende besparingen per jaar doorgevoerd tov de
vorige versie van het MJP (*) :
- vermindering aangekochte ICT-uren onderwijs |
15.000 |
- besparing op 'aankoop klein materiaal’ OCMW |
25.000 |
- erelonen en vergoedingen OCMW |
20.000 |
- kantoorbenodigdheden OCMW |
6.500 |
- bestuurlijke preventie stad |
50.000 |
- budget communicatiecampagnes stad |
22.000 |
- De Mosten – beperken jobstudenten |
20.000 |
- inperken exploitatiebudget bibliotheek |
65.000 |
- geen aanwerving diensthoofd burgerzaken |
58.000 |
- stedenband en klimaat - budget verminderen |
35.000 |
- lokale economie – budget verminderen |
73.000 |
- vermindering exploitatiekosten LDC |
10.000 |
- Digidak - subsidie schrappen |
29.000 |
- schrappen teambuilding personeel |
5.000 |
- besparen op aankoop klein materiaal |
10.000 |
- huur opvoedingswinkel stopzetten |
6.700 |
- bijdrage aan Kempisch Landschap reduceren |
10.000 |
- huur sportzalen Kl Seminarie + Zevensprong |
25.000 |
- samenwerking Toersme prov Antw stopzetten |
12.500 |
- projectmedewerker 0,5 VTE B schrappen |
29.000 |
- gedeeltelijk doven van de openbare verlichting |
120.000 |
- stopzetten contract bloembakken - Monteflores |
39.000 |
- schrappen van projectmanager infrastructuur |
60.000 |
- onkosten recrutering en assessments downsizen |
20.000 |
- randstad medical schrappen |
20.000 |
- schrappen inzet jobstudenten groendienst |
20.000 |
- erelonen en vergoedingen reduceren |
100.000 |
Aan de inkomstenzijde van de exploitatie werden volgende winsten per jaar doorgevoerd tov de
vorige versie van het MJP (*) :
- inschrijfgelden IKO verhogen |
20.000 |
- De Mosten - verhoging toegangsprijzen |
32.000 |
- opbrengst niet-geïnde digitale cadeaubonnen |
8.804 |
(*) Dit zijn afgeronde en soms gemiddelde getallen om een globaal beeld te geven. Voor de details
verwijzen we naar “Documentatie - deel 4 De aanpassing van het Meerjarenplan met de motivatie van de
wijziging”. Hier vindt u de correcte cijfers per jaar, actie, beleidsitem, enz.
• voor ontvangsten:
o de uitgangspunten voor de inschatting van de evolutie van de ontvangsten uit de APB en OOV ((verklaring
voor) het evolutiepercentage, eenmalige verhogingen of verlagingen, afwijkingen APB en OOV van de
ramingen van de FOD Financiën en Vlabel);
Wat de APB betreft, baseren we ons hiervoor op de ramingen van FOD financiën.
Voor de OOV hebben we in deze aanpassing MJP volgende uitgangspunten gehanteerd.
• Algemeen – raming aanslagjaar 2023 (bron: Vlaamse Belastingdienst)
ontvangsten aanslagjaar 2021 x 1,1184*
* som gemiddelde jaarinflatie 2021 en 2022 (2,44% + 9,4% = 1,1184)
• (Raming) jaarinflatie
- 2021: 2,44% realiteit volgens planbureau
- 2022: 9,40% raming volgens planbureau
- 2023: 5,40% raming volgens planbureau
- 2024: 2,00% voorzichtig percentage, want geen gegevens planbureau beschikbaar
• Raming inkomsten OVH Hoogstraten
Jaar x |
Inkomsten jaar X-2 |
|
Jaarinflatie |
|
opctm |
|
Geactualiseerde raming |
2023 |
€ 10.476.784 |
x |
1.1184 (2,44% + 9,4%) |
x |
881,61 |
|
€ 11.717.235 |
2024 |
€ 10.652.729 |
x |
1,148 (9,40% + 5,4%) |
x |
881,61 |
|
€ 12.229.333 |
2025 |
€ 11.717.231
|
x |
1.074 (5,40% + 2,0%) |
x |
881,61 |
|
€ 12.584.306 |
• Berekening onroerende voorheffing Hoogstraten
Geïndexeerd KI |
KI |
x |
index |
= |
Kii |
Vlaams gewest |
Kii |
x |
3,97% |
= |
V |
Opcentiemen provincie |
V |
x |
145,33/100 |
= |
P |
Opcentiemen gemeente |
V |
x |
881,61/100 |
= |
G |
• Procedure
Betekening KI in jaar van ingebruikname X.
OVH verschuldigd vanaf 1 januari jaar daarop X1.
Doorstorting opcentiemen naar gemeente: afrekening X2.
Gezien de raming van 2023 gebaseerd is op de ontvangsten van 2021 zitten de panden die in 2021 de
betekening van hun KI kregen niet in deze raming 2023. Deze panden krijgen namelijk pas in 2022 hun eerste
aanslagbiljet en dienen dan voor het eerst hun onroerende voorheffing te betalen. M.a.w. deze zitten duidelijk
niet in de ontvangsten 2021 welke de basis is voor de raming 2023.
Dit betekent dat we op bovenstaande ramingen voor enkele grote projecten die in gebruik zijn genomen in
2021 de volgende bedragen kunnen toevoegen op basis van een in 2021 toegekend KI:
- De Kluis (nog maar 13 panden hebben in 2021 hun KI toegekend gekregen): toevoeging van
125 965 in 2023, 137 931 in 2024 en 145 212
- De Warande: toevoeging van 7 741 in 2023, 8 476 in 2024 en 8 924
- Kasteeldreef (nog maar 9 van de 26 appartementen hebben reeds KI gekregen in 2021):
toevoeging van 6 292 in 2023, 6 890 in 2024 en 7 253 in 2025
- Friswit (2 app): toevoeging van 1 655 in 2023, 1 812 in 2024 en 1 908 in 2025
Dit op basis van een ondervraging van het GIS waar deze info per perceel kan geraadpleegd worden.
In totaal geeft dit volgende cijfers nog toe te voegen per jaar:
|
2023 |
2024 |
2025 |
Geactualiseerde raming |
11.717.235 |
12.229.333 |
12.584.306 |
Toevoeging |
141.652 |
155.110 |
163.297 |
Gebruikt in huidige versie MJP |
11.858.887 |
12.384.443 |
12.747.603 |
o de hypotheses die het bestuur gebruikt heeft voor de raming van nieuwe belastingen, afschaffing van
belastingen, tariefverhogingen of tariefverlagingen van belastingen;
- Slangenbelasting: is relatief eenvoudig te ramen, gezien we het aantal slangen op ons grondgebied
kennen en de basis per slang gerekend wordt (2021 was eerste aanslagjaar).
- Belasting op pylonen: men gaat uit van 20 pylonen aan een belasting van 5 000 EUR.
- Belasting op bijkomende wooneenheden in de vorm van groepswoningbouw of
meergezinswoningen: 2 500 EUR per wooneenheid. Op basis van de plannen voor een aantal
projecten die men bij de Dienst Ruimte kent en het historisch gemiddeld aantal wooneenheden per
jaar, is deze belastingopbrengst geraamd op 300 000 EUR/jaar voor dit MJP.
o de informatie waarop het bestuur zich gebaseerd heeft voor de inschrijving van de te ontvangen algemene
werkingssubsidies; dit is gebaseerd op de officiële prognose van o.a. het Gemeentefonds
o de wijze van berekening van te ontvangen investeringssubsidies; betreft voornamelijk de subsidies in het
restauratiedossier van de Sint-Katharinakerk. Is gebaseerd op de meerjarige subsidie-overeenkomst van
Agentschap Onroerend Erfgoed.
Wijzigingen in het investeringsbudget
Reeds in het voorjaar maakte het bestuur een optimalisatie-oefening mbt de geplande investeringsbudgetten.
De zogenaamde “vlooienkam-oefening” resulteerde in volgende belangrijkste wijzigingen in dit MJP:
- Schrapping 100.000 op actie 1/3/1/2
- Schrapping 1.650.000 op actie 1/5/1/9
- Schrapping 1.000.000 op actie 1/3/2/5
Daarnaast werden twee projecten afgestemd op de planning van Hidrosan.
Het Fietspad Hoogeid-Meersel kan pas in uitvoering na de uitgevoerde werken van Hidrosan. Dit betekent dat
er 1,8 mio investeringsbudget op actie 1/3/1/3 kan worden vrijgemaakt in dit MJP. We behouden de
investeringsbudgetten die op deze actie voorzien zijn voor de grondverwerving wel zodat er effectief verder
kan gewerkt aan de voorbereiding van dit dossier.
Hetzelfde geldt voor de Meerselse Bergen. Dit betekent vrijgemaakt investeringsbudget in dit MJP van
608.000 op actie 3/1/1/3.
Hiermee werden in deze aanpassing dan ineens een aantal projecten verder “gevoed”.
- 2/5/2/5 Den Dijk : tekort op voorziene budget van 430 000 euro
- 1/3/1/2 Hinnenboomstraat : niet voorzien; budget nodig van 1 020 000 euro
- Aankoop laptops scholen (noodzakelijk voor verworven subsidies Digisprong) : 75 000 euro
- Website stad (noodzakelijk voor mogelijke subsidies “gemeente zonder gemeentehuis” en andere
digitaliseringsprojecten) : 80 000 euro
- Aankoop grond Treslong (reeds principieel CBS-besluit over, doch geen budget) : 91 000 euro
Tenslotte dienen we nog te vermelden dat ook de budgetten voor de brandweerkazerne in deze aanpassing
MJP werden gewijzigd. De investeringsuitgave voor de bouw werd opgetrokken naar 10 mio euro in 2024.
De eerste verhoogde huur welke we dan zullen ontvangen van HVZ Taxandria werd opgetrokken naar 6mio
euro in 2025.